terça-feira, 14 de maio de 2013

Salmo 117: 1-2 segmentado


Chegamos ao menor capítulo da Bíblia que fisicamente está antes do capítulo central, salmo 118 e antes do maior capítulo da Bíblia, salmo 119. Amanhã, comentaremos isso, é interessante.
Como diz Calvino em seu comentário, o convite é feito pelo Espírito Santo para todas as nações, todos os gentios e todos os povos, inclusive os ímpios que certamente não irão louvá-lo por que estão entregues a si mesmos para realizarem seus próprios desejos, certamente malignos.
O apóstolo Paulo usa este salmo de forma indireta em Romanos porque está claro que o conhecimento de Deus está manifesto aos homens em toda parte pelas coisas que foram criadas e que permanecem até hoje como prova e evidência da criação.
Assim, mares, rios, montes, montanhas, desertos, ventos, tempestade, toda criação louva a Deus, mas somente a criatura racional ousa dizer em seu coração de que não há Deus ou que não há conhecimento no Altíssimo.
Enquanto o verso 1 é a solicitação de todos no mundo para louvarem a Deus, o verso 2, explica porque devemos louvá-lo: por causa de sua misericórdia e fidelidade que sustenta na sua graça todas as coisas criadas e ainda provê a salvação ao homem por meio de seu Filho amado.
Tudo temos recebido de Deus e nada está conosco por causa de nosso grande esforço ou labuta diária, pois a mesma força que temos para adquirir as coisas vem do Senhor e nada do que temos por enquanto é mesmo nossa uma vez que ao morrermos nada levamos conosco se não quem somos e a nossa experiência com relação a sua misericórdia e fidelidade.
Ele nos prometeu vida eterna! É a sua promessa! Esta eu levarei comigo para meu túmulo, a vida eterna, pois no tempo certo, a voz da trombeta soará e eu a ouvirei e sairei com milhares de milhares e milhões de milhões que guardaram a aliança com Deus e têm o penhor do Espírito Santo em seus corações.
O comentário de Calvino não possui introdução para este salmo, antes já começa a discutir e apresentar análise de seus únicos dois versículos. Eu, desta vez, resolvi copiá-lo na íntegra, mas está em inglês e, por enquanto não penso em traduzi-lo.
1. Praise Jehovah, all ye nations; magnify him:, all ye peoples. [385] 2. Because his mercy is strengthened [386] towards us: and the truth of Jehovah remains for ever. Praise ye Jehovah.
1 Praise Jehovah, all ye nations. The Holy Spirit having, by the mouth of the prophet, exhorted all nations to celebrate the praises of God's mercy and faithfulness, Paul, in his Epistle to the Romans, very justly considers this as a prediction respecting the calling of the whole world, (Romans 15:11.) How can unbelievers be qualified for praising God, who, though not entirely destitute of his mercy, yet are insensible of it, and are ignorant of his truth? It would therefore serve no purpose for the prophet to address the heathen nations, unless they were to be gathered together in the unity of the faith with the children of Abraham. There is no ground for the censorious attempting, by their sophistical arguments, to refute the reasoning of Paul. I grant that the Holy Spirit elsewhere calls upon the mountains, rivers, trees, rain, winds, and thunder, to resound the praises of God, because all creation silently proclaims him to be its Maker. It is in a different manner that he is praised by his rational creatures. The reason assigned is, that God's mercy and truth furnish materials for celebrating his praises. Besides, the prophet does not mean that God shall be praised everywhere by the Gentiles, because the knowledge of his character is confined to a small portion of the land of Judea, but because it was to be spread over the whole world. First, he enjoins God to be praised, because his goodness is increased, or strengthened, for the Hebrew term admits of both meanings. Secondly, because his truth remains steadfast for ever How, then, are those qualified to celebrate his praises, who, with brutal insensibility, pass over his goodness, and shut their ears against his heavenly doctrine?
The truth of God, in this passage, is properly introduced as an attestation of his grace. For he can be true even when he menaces the whole world with perdition and ruin. The prophet, however, has placed his mercy first in order that his faithfulness and truth, comprising an assurance of his paternal kindness, might encourage the hearts of the godly. His power and justice are equally praiseworthy; but as men will never cordially praise God until they are drawn by a foretaste of his goodness, the prophet very justly selects God's mercy and truth, which alone open the mouths of those who are mute to engage in this exercise. When his truth is said to be everlasting, it is not set in opposition to his mercy, as if it, after flourishing for a season, then instantly passed away. The same reason would go to prove, that it was small compared with his mercy, which is said to be abundant. The meaning is, that God's mercy is rich towards us, flowing in a perennial stream, because united to his eternal truth. If we read, his mercy is confirmed, all difficulty will be removed, for then both constancy and stability will alike adorn his mercy and his truth.
Footnotes:
[385] "That all the nations here, and in the next word all peoples, signify, in the greatest latitude, all the nations, all people of the Gentile world, even pasan ktisin, the whole creation,' and kosmon hapanta, the whole world,' Mark 16:15, appears both by Matthew 28:19, where, parallel to those phrases in St Mark, is no more than panta ta ethne, all the nations,' as here; but especially by Romans 15, where, for a proof of God's purpose that the Gentiles should be received into the Church, and join with the believing Jews in one concert of Christian love and faith, and praise God together in the same congregation, the proof is brought, as from several other texts, so from these words in this psalm. And this not only by expressly citing, verse 1, And again praise the Lord, all ye nations, and laud him, all ye people;' but also in the front of the testimonies, by the phrases, for the truth of God,' verse 8, for the mercy or pity of God,' verse 9, both which are here mentioned, verse 2." -- Hammond.
[386] "Ou, multipliee." -- Fr. marg. "Or, multiplied."
Salmos 117:1 Louvai ao SENHOR,
vós todos os gentios,
louvai-o,
todos os povos.
Salmos 117:2 Porque mui grande
é a sua misericórdia para conosco,
e a fidelidade do SENHOR
subsiste para sempre.
Aleluia!
Eu te louvarei Senhor de todo meu coração porque a sua misericórdia dura para sempre e a sua fidelidade de geração a geração.
p.s.: link da imagem original:
Contagem regressiva: Faltam 394 dias para a Copa, sem álcool nos estádios.... também faltam 812 dias para 05/05/2015, quando eu irei concluir a Segmentação de toda a Bíblia.
A Deus toda glória! p/ Daniel Deusdetehttp://www.jamaisdesista.com.br

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No entanto, lembre-se de juntar Cl 3:17 com 1 Co 10:31 :
devemos tudo fazer para a glória de Deus e em nome de Jesus! Deus o abençoe.